duminică, 14 septembrie 2008

Targul national de turism rural..Albac

M-am perindat azi prin Albac, un sat din judetul Alba; un sat pitoresc de munte, care serpuieste pe langa un Aries curat, limpede..parca rupt din povesti. (e mai sus decat Rosia Montana ! )
Cu ce ocazie?..hmm..cu ocazia Targului national de Turism rural..foarte interesanta denumirea acestei festivitati , ba chiar, dupa cum a fost descris de primarul acestei localitati, - acesta nu este un targ oarecare (prea putine tarabe cu fel de fel)..ci un targ tehnic : de cerere si oferta. Ofertantii fiind satenii reprezentanti de primarie iar cererea fiind adusa din partea Agentiilor turistice nationale.

Desi sunt racita, m-am urcat la volan si m-am dus sa arunc o privire..nici pe departe nu am fost intampinata de ce ma asteptam!
Inainte cu 5 km de a ajunge in Albac, incepeau sa rasara fel de fel de indicatoare visa vi de aceasta 'sarbatoare locala', ba chiar mare mi-a fost mirarea sa descopar pana si placute pe care scria sub o sagetatuta --> 'Centru de informare'
De curand am ajuns in tara si..parca ma aflam undeva in ..Europa.
Bine.. sat romanesc, drum romanesc (trebuie sa recunosc ca nu e chiar catastrofal), ospitaliate romaneasca (pe fondurile statului) si ..ah, natura..podoaba Muntilor Apuseni, in toata splendoarea!
Mai in gluma mai in serios intru sfios in cabanuta centrului de informare (parcare am gasit destul de usor..mai tarziu am aflat ca sunt norocoasa ca nu am ales sa merg sambata acolo) si o femeie maruntica ma indrupa spre cladirea Consiliului Local - unde se desfsura un concurs de Arta Culinara..unde ce mi-e data sa vad : un juriu in ale culinarii in frunte cu Florin Busuioc..Dumnezeule, eu nici macar nu mi-am luat 'hainele de duminica'.
Foarte alese bucatele de pe standuri..foarte a la bunica acasa..si mai ales artizanaturile - mi-am luat si eu un fluier de lemn si un bostan (de Holleween) din lut .. ba am vazut si masti ca in Africa..si cercei adusi special din America..parca nu doar toata Europa ci toata lumea se miniaturiza in acel loc.
Sarmalute, friptura de vanat, cozonaci saratele, vin ales, placinte ..ba chiar si paine la vatra si tortate fanteziste .. vorba ceea - avem di tati.
Trebuie sa recunosc ca m-au impresionat iconitele pictate pe coaja de oua (si nu pt ca erau pe coaja de oua..ci pt ca sfintii aveau fete umane nu sf-iste)..bon!
Cum trecea juriul de cate un stand, finalizand mereu cu una bucata gluma buna (proasta)a lui Busu' ..cum tabarea lumea pe bucate!
Si s-a mancat si s-a baut pe gratis..ca la bunica acasa.
A mai cumparat lumea ce-i drept si margelute si bucatele de ceramica si masti africane..si baticuri colorate..si porturi romanesti ..si..ma opresc aici.

Fuga sa vedem ce mai e de oferit privirilor..mai nimic, in afara de inca o cladire(ce tine de data asta de primarie)..in care intrai, fiecare stand avea denumirea localitatii Apusene pe care o reprezenta, puneai 2 3 intrebari despre zona turistica si primeai fel de fel de fluturasi cu numere de telefon adrese, poze..denumiri de pensiuni si mici hoteluri. Sa stiti ca i-am zarit si pe unguri :nu mi-au scapat..undeva pe langa Szeged (sper ca am scris corect)au si piscina in hotel..sa mergeti!

Iesim de acolo..fugim la locul unde se desfasoara targurile de obicei..asteptam, ca asa-i la roman, inca o ora de la data anuntata, ca sa incepem.
Era sa-mi dau palme ca nu mi-am dat seama de cauza intarzierii inca de la inceput : pauza, pauza..pana cand apare in pas alert burta nr 1 -a primarului, burta nr 2 -a presedintelui si burta nr 3 -..a nu stiu cui, dar sigur -important.

Ne-au incantat, dupa lungile prelegeri oficialilor, celebrele cantarete la tulnic (Din Avram Iancu)..f slabute dupa parerea mea, dar scuzate de faptul ca sunt printre singurele care duc traditia pe mai departe.
Au jucat niste tinerei de la Baisoara (jud Cluj)..m-am plictisit apoi si am plecat spre casa..bineinteles, nu inainte de a remarca pe la ora 4 dupa masa cum majoritatea romanilor nu s-au dezis de 'lauda' si s-au afumat pe romaneste.

Da..inca un pas spre Europa.
Trebuie sa recunosc ca m-a surprins placut toata tevatura de acolo si am citit si eu cateva insemnari din caietele de langa standurile de mancare..o profesoara scrisese (cica cu lacrimi in ochi) ca a rams profund impresionata si ca i s-a deschis iar apetitul sa se delecteze iar cu izvoarele nepretuite ale patriei sale.
(A!..si mai trebuie sa recunosc ca..a fost f buna placinta cu branza :P)

Un comentariu: