duminică, 12 septembrie 2010

Iterviul Nr. 2 - Epilepsie

Z, femeie, 24 de ani, studenta la medicina generala.


1. Cand s-a declansat boala si cum anume ai aflat ca suferi de epilepsie?

La 11 ani am facut prima criza. Apoi au trecut trei ani si am inceput sa fac crize regulat. Am ajuns la un maxim de 9 episode / noapte.

2. Cum se manifesta boala ta? Da-mi te rog cateva detalii 'tehnice' despre aceasta.

Epilepsia mea e o forma mai rara numita catalepsie. De regula noaptea am crize. Nu imi ajuta antiepilepticele obisnuite, de tipul gabapentinei. Banzodiazepinele si neurolepticele sunt in schimb de un real ajutor.

3. Spune-mi cate ceva despre reactia parintilor la aflarea noutatii.

Hm. Parintii mei au fost socati. Eu le poveseam despre boala mea, insa pareau sa ma ignore la inceput. Cativa ani, la naiba. Nu am inceput sa ma tratez decat de curand. Dar e drept ca am si refuzat un tratament pe motiv ca numai singura ma pot ajuta.

4. Pai ai tai erau totusi adultii, Sa inteleg ca te-au lasat totusi pe tine sa iei hotararea de a nu te trata?

Alor mei nu le-a pasat, decat atunci cand a inceput sa fie rau de tot. E un cerc vicios, mai ales ca sufar si de insomnie. Insomnie->nevroza-->crize-->insomnie-->nevroza-->crize, etc.

5. Sa inteleg ca suferi si de epilepsie, si de insomnie? Sunt legate una de alta?

Nu sunt legate. De mica sufar de insomnie. Nu stiu exact care sunt cauzele. Mereu am dormit aiurea. Uneori nu am dormit deloc, alteori prea putin. La 4 ani dormeam cam 5 ore pe noapte. Cat despre inceputuri, este posibil ca epilepsia mea sa se fi declansat 'gratie' febrei. Faceam febra des, pe
perioade lungi. Aveam probleme cu plamanii, insa de la 12 ani nu am mai avut crize de astm. Eram predispusa la pneumonii si faceam des..Stateam cu febra saptamani intregi..convulsii..tot tacamul.

6. Iti e ciuda pe boala asta? Pe destin, ca te-a ales pe tine?

Nu chiar, uneori o consider ca pe un privilegiu. M-a 'inspirat' la scris. Multe din scriril mele fac referire la epilepsie. Alteori insa as prefera sa nu ma mai chinuie. Sa fiu libera. Chinuie grozav.

7. Poti sa lasi un link spre scrierile tale pentru cei interesati?

Sigur. Sunt doar o parte din ele ca mi-a fost lene sa le eitez pe toate. Am scris mult mai multe si le poti gasi aici --> http://www.blogger.com/profile/07356181149687556980.

8. Nu te-ai gandit ca pe viitor sa le materializezi..eventual chiar sa apelezi la o editura?

Nu stiu inca, dar mi-ar placea. Oricum, stiu ca ar trebui 'slefuite', dar tot aman.

9. In ce raport ti-a afectat epilepsia relatiile sociale, in special in perioada adolescentei?

Hm. Da, mi-a afectat activtatea la scoala. Incepusem la un moment dat sa lipsesc des din cauza insomniilor si crizelor din ce in ce mai dese. Cum nu am spus nimanui ca am epilepsie, desi invocam insomniile, nu eram crezuta. Culmea, dar nu dadeau importanta si ma alegeam cu multe absente.

10. In afara de familie, cine mai cunoaste problemele pe care le infrunti din cauza epilepsiei?

In general, cei apropiati doar. Prietenii mei. Insa nu mi-e jena sa afirm 'da, sunt epileptica'. Nu am nevoie sa fiu menajata de nimeni din aceasta cauza. Ba chiar imi repugna ideea de a fi menajata in vreun fel. Vreau sa nu ma las doborata de boala. Se spune ca as fi o persoana puternica. Asta nu o zic eu, ci persoanele care ma cunosc. Ai mei sunt insa cei mai ingrijorati acum..

11. De ce sunt parintii tai ingrijorati acum, in mod special?

Daca inainte ma ignorau, acum sunt ingrijorati pentru ca vad ca ma afecteaza. Uneori nu ma comport corespunzator.

12. Sa inteleg ca s-a agravat in timp, boala?

Desi insomniile sunt din ce in ce mai frecvente, crizele nu mai au aceeasi intensitate. Adevarul e ca mai nou practic si un fel de meditatie, dar nu vreau sa detaliez. Este strict personal si pot sa spun ca este chiar strict secret.

13. Nu poti spune macar si din ce fel de sursa ai aflat despre aceasta metoda? E o sursa medicala sau nu..stii, in caz ca va fi cineva interesat cu adevarat despre acest subiect, imi permiti sa va fac legatura?

Da, asta se poate. Cat despre metoda, am aflat-o de la o prietena. M-a ajutat ea sa fac primii pasi, apoi am continuat singura.

14. Spune-mi cateva cuvinte despre relatia ta cu baietii. Cand aveai o relatie, dura mult timp pana sa le destainui ca esti epileptica? Si, s-a intamplat vreodata sa te evite un baiat doar pentru ca afla de epilepsia ta?

Le spuneam repede si usor. Nu am complexe legate de asta. Evident, am avut, dar le-am depasit. Cat despre baieti care sa ma evite pentru ca sunt epileptica, nu, nu s-a intamplat.

15. Ai spus ca ai crize in general noaptea. Dar in timpul zilei nu ti s-a intamplat?

Ba da, dar extrem de rar. De obicei ma iau in stare de veghe. Am avut insa in timpul zilei, cand am consumat alcool. Alcoolul in exces ma face sa fiu insuportabila. Si nu doar in exces. Chiar si in cantitate mica, devin foarte usor agresiva.

16. Hm. Tendinta aceasta de a consuma alcool, uneori si in exces, de la ce se trage? Stiu ca si fumezi, nu te-ai gandit ca ar fi mai sanatos pentru tine sa te lasi de ele, sau cel putn sa nu faci abuz?..e cumva o forma de refulare?

Nu beau decat extrem de rar. Insa recunosc ca intr-o perioada, pe la 17-18 ani, beam cam zilnic. Macar o bere,si tot beam. Simteam nevoia unui refugiu. Dar am vazut pe pielea mea ce poate face alcoolul din mine asa ca, daca vreau distractie, prefer alte substante.

17. Sa inteleg ca te-ai maturizat sau ti-ai depasit conditia de victima?

Mereu am fost o persoana curioasa si deschisa spre noi experiente. Inedite, ca sa zic asa. Dar da, m-am maturizat. Mi-am depasit conditia de victima prin faptul ca imi controlez boala destul de bine.

18. Intrebasem adineauri daca ai crize si in timpul zilei, cu un motiv. In cazul in care un epileptic are o criza ziua in amiaza mare pe strada, ce e de facut?

Of, aici depinde de tipul de epilepsie pe care il are. Unele persoane simt dinainte ca o vor patica si mine. Simt o 'aura'. Si de multe ori, atunci se aseaza intr-un loc in care sunt 'safe'. Eu as zice sa cheme ambulanta, daca vad ca nu isi
revine rapid. Oricum, catatonia poate dura destul de mult in cazul unora. Merge uneori chiar si muscarea degetului mic de la mana sau inteparea acestuia cu un ac. La fel procedam si eu pe vremuri. Important insa e sa fie atenti la limba,
sa nu si-o inghite. Chiar sa si-o muste, sa o tina cat mai strans, adica.

19. Ai intrat des in depresii..chiar extreme, din aceasta cauza?

Da. Depresii care s-au lasat chiar si cu tendinte suicidale. Am incercat in 3 randuri sa 'imi iau glanda'.

20. Acum, cand privesti spre trecut, regreti tentativa suicidala? O vezi cu alti ochi?

Nu , nu regret chiar nimic. Este o experienta si asta. sunt o gramada de factori care m-au adus in starea respectiva. Mereu am fost o persoana ambitioasa, dar in sensul rau al cuvantului. Cu autoflagelare, cu obsesii.

21. Vezi toate aceste tendinte ca ceva nesanatos..sau dezechilibrat?

Nu exista om sanatos pe lume. Din punct de vedere psihic, toti avem nebuniile noastre.

22. Dar esti totusi de acord ca este necesar sa le constientizezi pentru a le putea controla mai bine?

Daca nu vrei sa ajungi la balamuc, da. Ar fi bine.

23. In incheiere, ce idei, sfaturi, rugaminti ai de la cititorii care se afla in situatii similare cu a ta?

Eu pot gasi oricui cate o afectiune, sau chiar mai multe. Sa nu deznadajduiasca. Este o boala ce chinuie, intr-adevar, insa eu i-as sfatui .... (pauza)...da, i-as sfatui sa o vada ca pe un privilegiu, desi nu e tocmai sanatos. Sa mai tina cont ca viciile gen alcool si droguri aceentueaza boala.
Ah da, (rade) - bineinteles ca sa faca ce ZICE popa, si nu ce face popa.


*Bon, si asa ca si o intrebare neoficiala. Ti-a placut interviul?

Cum adica sa-mi placa?...nimic indiscret. Nimic iesit din comun. M-am simtit bine, nu am inhibitii de acest gen.

9 comentarii:

  1. "Dar am vazut pe pielea mea ce poate face alcoolul din mine asa ca, daca vreau distractie, prefer alte substante. "

    ;)) mi-ar placea sa aflu mai multe despre aceste substante.

    cat despre boala, daca se poate numi asa, tot respectul pentru felul in care ai reusit sa lupti si sa te impaci cu ea. si multa bafta in tot ceea ce iti propui!

    RăspundețiȘtergere
  2. HELL.am impresia ca,tie,fata mea,iti prieste al dracu' epilepsia asta.Joci tango cu ea ca viata chiki chiki cu moarte.Eu iti inteleg perfect frustrare,razboinico,care esti.Da' de ce dragu nu te abtii si tu de la iarba?Vrei sa ai crize si mai cu orgasm,ai?

    RăspundețiȘtergere
  3. uitat.Semnat,Kontroversy.

    RăspundețiȘtergere
  4. o prietena a murit de epilpsie. :| a facut criza in apa. a fost aiurea. e prima pers draga care mi-a murit. :| si prietenul ei... doamne fereste! sa se odihneasca in pace.

    RăspundețiȘtergere
  5. Imi pare rau, Pipo...dar pana la urma toti suntem datori cu o moarte. Altii se chinuie, altii mor in soc..si eu zic, scapa mai usor.

    Acuma, important aici era ca epilepsie e o boala care ingreuneaza viata, dar cu precautie, lupta si vointa- se poate convietui cu ea.

    RăspundețiȘtergere
  6. Cat despre tine, Kontroversy..am sa incerc sa ma mai abtin putin. Poate iti va raspunde anonima noastra.

    In orice caz, e usor sa judeci cand stai si privesti de la balcon.

    RăspundețiȘtergere
  7. Tu sa taci.
    Mai trebuie sa existe si ca mine.
    Tu nu ai omori nici o musca, Zorabe.

    Imi astept reply, bien sur.

    RăspundețiȘtergere
  8. Da, atata timp cat eu sunt proprietara corpului meu, psihicului meu, am voie sa fac ce vreau cu aceste trebi, sa-mi bat joc de mine cum vreau si cat vreau. Consecintele tot eu le voi suporta, nu voi, pas du tout. Voi, carcotasilor care sunteti. :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Mihai, imi iau regulat medicamentele si am renuntat aproape complet la alcool. Beau ocazional o bere, un pahar de vin dar nu ma mai pasioneaza.
    Cat despre substante...nu prea am chef sa detaliez. M-am "jucat" cu multe. Si nu, nu din frustrare sau altceva. Nu pentru a umple un gol. Imi place sa ma explorez.

    RăspundețiȘtergere